Jak zamienić cmyk na jeden kolor pantone

Poproszono nas o konkretną poradę, o wskazanie numeru farby PMS (krótko: pantone), która najwierniej odtworzy logo drukowane dotąd czterema farbami CMYK. Jeśli kolor nie był jednolity, nie będzie to możliwe bez zmiany wyglądu loga.

Powodem jest to, że każda z czterech farb CMYK tworzyła kulę o innym wyglądzie – dokładniej, z różnej wielkości rozświetleniem i z własnym przejściem między największym nasyceniem kolorem i najmniejszym. Tak naprawdę każda z farb CMYK drukowała „własną” kulę.

Pierwsza kula to oryginał – kolejne ilustrują, jak odmienne ilości poszczególnych farb CMYK użyto do druku i jak różnorodnie je rozłożono (kule zostały pomalowane na szaro, by ułatwić porównanie).

Proste wybranie jednej z kul do druku farbą PMS byłoby zatem bardzo złym pomysłem.

Pierwsza kula to oryginał – kolejne kule pokazują, jak bardzo zmienia się logo w przypadku wybrania jednego z kolorów CMYK jako wzorca do druku farbą PMS.

Rozwiązaniem będzie stworzenie kolejnej kuli, oświetleniem najbardziej zbliżonej do wzorca, oraz wybranie farby, której odcień niekoniecznie będzie najwierniejszy, lecz da efekt najbardziej zbliżony do idei, która przyświecała stworzeniu pierwotnego loga.

Pierwsza kula to oryginał – kolejne są coraz większym odstępstwem od dominującego w oryginale koloru. Najwierniejsza kolorystycznie kula wydaje się być brudna. Najmniej wierna kula ma szansę najtrafniej oddać ideę loga jako źródła blasku. Ostateczny wybór zawsze należy do klienta.

W oryginalnym logo, drukowanym czterema farbami CMYK, nasze oko postrzega głębię dużo łatwiej niż w którymkolwiek z proponowanych wariantów. Powód został już wyżej wspomniany: każdy kolor, składający się na końcowy obraz, drukuje na papierze nieco inną bryłę. Gdy kolor jest jeden, a tego celem jest właśnie zamiana CMYK na PMS, niuanse zostają zaprzepaszczone.

Wyjaśnienie pojęcia PMS znajdziesz we wpisie Dlaczego kolor jest inny niż na monitorze z 3 kwietnia 2020 zaś pojęcia CMYK we wpisie Co jest lepsze CMYK czy RGB z 14 kwietnia 2020.

Logo w postaci turkusowej kuli zostało stworzone dla potrzeb wpisu. Prawdziwy znak, o którego zmianę pytano, wyglądał znacząco inaczej.