Co jest lepsze CMYK czy RGB
Systematycznie dostajemy do druku samodzielnie przygotowane materiały, w których kolory zapisane zostały w kodzie RGB. W przypadku zamówień dużych i wysokiej jakości, twardo obstajemy przy zamianie znaków firmowych, zdjęć i tekstów na CMYK. Plik, z którego będzie drukowana praca, musi poddawać się jednoznacznej interpretacji.
Pojęcie CMYK dotyczy farb używanych w drukarni i tonerów do drukarek. Pojęcie RGB funkcjonuje w świecie monitorów, wyświetlaczy i telewizorów. Jakże porównywać te dwie rzeczywistości, skoro jedna jest w pewnym sensie odwrotnością drugiej?
Kolor C zmieszany z kolorami M oraz Y daje w efekcie kolor czarny (K).
Kolor R zmieszany z kolorami G oraz B daje w efekcie kolor – biały. Lecz tylko na ekranie – gdybyśmy wymieszali farby, też dostalibyśmy kolor czarny. Dlaczego zatem nie używamy wszechstronniejszego RGB?
Farby w kolorach C, M, Y oraz K jako uzupełnienie mają wspaniałą właściwość: potrafią stworzyć każdy inny kolor widzialnego dla nas świata. To one wyczarowują gwiaździste niebo, kwitnące łąki, ośnieżone góry, zielone lasy i małe pomarańczowe rybki.
Kolory R, G, B też to potrafią – ale tylko na ekranie i nigdy w druku.
Zamienienie RGB na CMYK to sporo pracy. Możemy ją uprościć przekształcając „z automatu” w studio DTP drukarni kolory RGB na kolory CMYK. Efekt bywa dobry, zadowalający, ciekawy… Mało kto jednak chciałby mieć niezamierzony „ciekawy efekt” w materiałach reklamowych. My też wolimy jeszcze przed drukiem mieć pewność, że kolory będą dokładnie takie, jakich obie strony, czyli ty, nasz klient i my – oczekują.
Najnowsze komentarze