Co jest lepsze CMYK czy RGB

Systematycznie dostajemy do druku samodzielnie przygotowane materiały, w których kolory zapisane zostały w kodzie RGB. W przypadku zamówień dużych i wysokiej jakości, twardo obstajemy przy zamianie znaków firmowych, zdjęć i tekstów na CMYK. Plik, z którego będzie drukowana praca, musi poddawać się jednoznacznej interpretacji.

Pojęcie CMYK dotyczy farb używanych w drukarni i tonerów do drukarek. Pojęcie RGB funkcjonuje w świecie monitorów, wyświetlaczy i telewizorów. Jakże porównywać te dwie rzeczywistości, skoro jedna jest w pewnym sensie odwrotnością drugiej?

Prostokąty w kolorach CMYK i RGB oraz prostokąt biały
Do druku służą kolory C – cyan | M – magenta | Y – yellow | K – black,
do wyświetlania na monitorach R – red | G – green | B – blue

Kolor C zmieszany z kolorami M oraz Y daje w efekcie kolor czarny (K).

Kolor R zmieszany z kolorami G oraz B daje w efekcie kolor – biały. Lecz tylko na ekranie – gdybyśmy wymieszali farby, też dostalibyśmy kolor czarny. Dlaczego zatem nie używamy wszechstronniejszego RGB?

Monitor używa kolorów RGB, by wyświetlić zdjęcie. Maszyna drukarska potrzebuje farb w kolorach CMYK.
Monitor używa kolorów RGB, by wyświetlić zdjęcie rybki. Maszyna drukarska potrzebuje farb w kolorach CMYK.

Farby w kolorach C, M, Y oraz K jako uzupełnienie mają wspaniałą właściwość: potrafią stworzyć każdy inny kolor widzialnego dla nas świata. To one wyczarowują gwiaździste niebo, kwitnące łąki, ośnieżone góry, zielone lasy i małe pomarańczowe rybki.

Kolory R, G, B też to potrafią – ale tylko na ekranie i nigdy w druku.

Zamienienie RGB na CMYK to sporo pracy. Możemy ją uprościć przekształcając „z automatu” w studio DTP drukarni kolory RGB na kolory CMYK. Efekt bywa dobry, zadowalający, ciekawy… Mało kto jednak chciałby mieć niezamierzony „ciekawy efekt” w materiałach reklamowych. My też wolimy jeszcze przed drukiem mieć pewność, że kolory będą dokładnie takie, jakich obie strony, czyli ty, nasz klient i my – oczekują.