Dlaczego kolor jest inny niż na monitorze
Takie pytanie zadaje nam spora część nowych klientów. Prosimy wtedy, by przypomnieli sobie sklep z telewizorami, gdy oglądali dokładnie ten sam obraz wyświetlany na kilku lub kilkunastu ekranach, i widzimy zrozumienie w ich oczach: na każdym monitorze kolor jest inny.
W poligrafii do opisu kolorów używamy ciągu cyfr uzupełnionego o kilka liter. Kod jest jednoznacznie zrozumiały dla grafików i drukarzy, dlatego można go używać bez obaw, że zamiast ciemnej zieleni wydrukowany zostanie na przykład pomarańczowy lub jasny zielony.
Jak „zdobyć” taki kod? Powinien być zapisany w samym logo. Można też go wybrać ze specjalnej palety o nazwie Pantone. Jak każda drukarnia, mamy takie wzorniki kolorów farb dla papierów błyszczących i matowych.
Kilka przykładów numerów koloru ciemnego niebieskiego: 072, 287, 2945, 541, 662, każdy powinien być uzupełniony literą u lub c oraz oznaczeniem użytego kodu PMS (skrót od pełnej nazwy Pantone).
Gdy druk jest pełnokolorowy (zwiera kolorowe zdjęcia), można użyć kodu CMYK. W przypadku koloru 072c PMS byłoby to 93C, 100M, 0Y, 0K zaś koloru 662c PMS byłoby to 100C, 100M, 0Y, 2K.
Który zapis koloru – PMS czy CMYK jest lepszy – zależy od celu, jaki chcemy osiągnąć.
Najnowsze komentarze