Dlaczego kolor jest inny niż na monitorze

Takie pytanie zadaje nam spora część nowych klientów. Prosimy wtedy, by przypomnieli sobie sklep z telewizorami, gdy oglądali dokładnie ten sam obraz wyświetlany na kilku lub kilkunastu ekranach, i widzimy zrozumienie w ich oczach: na każdym monitorze kolor jest inny.

W poligrafii do opisu kolorów używamy ciągu cyfr uzupełnionego o kilka liter. Kod jest jednoznacznie zrozumiały dla grafików i drukarzy, dlatego można go używać bez obaw, że zamiast ciemnej zieleni wydrukowany zostanie na przykład pomarańczowy lub jasny zielony.

Paski PANTONE pozwalają
precyzyjnie określić kolor farby

Jak „zdobyć” taki kod? Powinien być zapisany w samym logo. Można też go wybrać ze specjalnej palety o nazwie Pantone. Jak każda drukarnia, mamy takie wzorniki kolorów farb dla papierów błyszczących i matowych.

Kilka przykładów numerów koloru ciemnego niebieskiego: 072, 287, 2945, 541, 662, każdy powinien być uzupełniony literą u lub c oraz oznaczeniem użytego kodu PMS (skrót od pełnej nazwy Pantone).

Gdy druk jest pełnokolorowy (zwiera kolorowe zdjęcia), można użyć kodu CMYK. W przypadku koloru 072c PMS byłoby to 93C, 100M, 0Y, 0K zaś koloru 662c PMS byłoby to 100C, 100M, 0Y, 2K.

Który zapis koloru – PMS czy CMYK jest lepszy – zależy od celu, jaki chcemy osiągnąć.